Mi az a pozitív stressz?

  • 2018-03-01

A rohanó világ tele van problémával, megoldandó feladattal, és az ezzel járó feszültség gyakran stressz formájában, testi és lelki tünetekkel jelenik meg. Nagy általánosságban elmondható, hogy ez így van. De mi van akkor, ha a problémákat, feszültségeket egy más keretrendszerben vizsgáljuk?

A stressz általános civilizációs betegség, kiemelt helyen van a betegségi statisztikákban. Mégis, amikor a stresszről beszélünk, kiderül, hogy vajmi keveset tudunk a lényegéről, csak a tüneteit tapasztaljuk. Ha megnézzük, hogy mi is valójában a stressz, nagyon fontos arról tudni, hogy a stressznek két típusa létezik. A negatív és a pozitív. Te már hallottál a pozitív stresszről?

Amikor a téma után kutatva megkérdeztem az ismerősöket, barátokat, hogy hallottak-e a pozitív stresszről, a legtöbbjük számára ismeretlen volt a kifejezés. Ezért arra gondoltam, nézzük meg a dolgok jó oldalát, a pozitív oldalát, és beszéljünk a pozitív stresszről, hiszen ez is jelen van az életünkben, csak nem tudunk róla.

Készültél már egyetemi vizsgára? Volt az életedben olyan helyzet, amikor csúcsteljesítményre volt szükséged? Álltál már ki színpadra szerepelni? Szereted az extrém sportokat?  Ha már legalább az egyiket átélted, akkor tudod, hogy mi a pozitív stresszt!

A köznyelvben azt mondjuk: vizsgadrukkom van, lázban égek, felspannolt vagyok. Valójában mindegyik ugyanazt az állapotot írja le. Ha felidézed az eseményt, lehet, hogy újra érzed a bizsergést, a gombócot a torkodban és talán emlékszel arra is, hogy milyen jó teljesítményt tudtál nyújtani, jobbat, mint gondoltad. Ez azért van, mert a pozitív stressz megnöveli a teljesítményt.  Ebben az állapotban olyan dolgokra is képesek vagyunk, amire hétköznapi szinten lehet, hogy gondolni se mernénk.  

A pozitív stressz valójában a megmérettetés, az egészséges feszültség, jó izgalom állapota. Amikor előttünk áll A FELADAT, látjuk A CÉLT, igaz még nem tudjuk, hogy hogyan és mikor fogjuk ELÉRNI.  De a lényeg, hogy tudjuk, hogy meg akarjuk oldani. Erősen elszántak, motiváltak vagyunk. Ilyenkor a testünkben megnő az adrenalin szint, és szellemileg nagyon koncentráltak leszünk. Olyasmi ez, amikor tű élesen érzékeljük a dolgokat. Sokan teljesen képesek kikapcsolni a külvilágot és csak a feladatra figyelnek. Ez az állapot egy aránylag rövid állapot – a negatív stresszhez képest, a feladat teljesítésével a pozitív stressz érzése megszűnik. Ilyenkor nagyon fontos, hogy a felpörgött állapot után adjuk meg magunknak a jól megérdemelt pihenőt. Az egész szervezetnek szüksége van a testi- szellemi-lelki nyugalmi állapotra. Ennek van egy szép, természetes dinamikája, amit általában ösztönösen tudunk, követünk. Ilyenkor nagy alvás, evés, fizikai feltöltődés és a gőz kieresztése következik.

Ha ennek a körkörös ritmusát megérezzük, és jól alkalmazzuk, hihetetlen teljesítményekre vagyunk képesek. Így lehet a szöszi kisfiúból válogatott repülőgép pilóta, a cserfes kislányból színésznő, a gyerekből sikeres, boldog felnőtt. Egy a lényeg, az előttünk álló feladatot izgalommal, olykor félelemmel, de leküzdjük, megoldjuk, hiszen ott lebeg a cél. Tudjuk, hogy mit akarunk és azt is tudjuk, hogy erre képesek vagyunk. A pozitív stressz az önmegvalósítás eszköze, amely mindenki számára hatalmas lehetőség. Ha ezt szeretnéd megismerni és fejleszteni magadban, személyre szabott megoldást javaslok. Gyere és próbáld ki!  Jobban leszel, még jobban!

Foglalj időpontot most!